Velkommen!

LIV er en side viet litteraturen i Vestfold.
Her finner du blant annet bokanmeldelser, referat fra forfattertreff og andre nyheter innen Vestfold-litteraturen. Målsetningen vår er å dekke det meste som blir skrevet og skjer innen litteratur i fylket vårt, så har du et tips om et litteraturarrangement eller en ny bok som kommer, send oss en melding:-)

Er du en bokhandel eller et forlag som har lyst til å sponse oss? Ta kontakt!

Bokanmeldelse: "Hurra for tante Jensen"

Boken er anmeldt av Julie Didriksen

“Hurra for tante Jensen” er skrevet av Sidsel Mørck, som debuterte som forfatter i 1967. Hun har siden skrevet nærmere 40 bøker, både diktsamlinger, novellesamlinger, romaner og barnebøker. Hun har mottatt en rekke priser for sitt samfunnsengasjement og omfattende forfatterskap.
Boken er illustrert av Bjørn Ousland, en svært kreativ og produktiv illustratør og tegneserietegner. De siste årene har han illustrert en rekke bøker for barn.

Tittel: Hurra for tante Jensen
Sjanger: Barnebok
Forfatter: Sidsel Mørck
Illustrert av: Bjørn Ousland
Først utgitt: 2010, Norge
Denne utgave utgitt: 2010
Forlag: Aschehoug Lesehest
Format: Innbundet
Sider: 47
ISBN: 9788203252747

Vilde Augusta bor i et gult hus. Ved siden av ligger et rødt hus. Der bor tante Jensen, som er morsom og rar og helt annerledes enn alle andre. Mammaen til Vilde Augusta liker ikke tante Jensen. Men det gjør Vilde Augusta, og hun besøker tante Jensen og den grønne papegøyen så ofte hun kan. Det er en hemmelighet. Verken mamma eller venninnene vet noe om det. Men snart er det flere enn Vilde Augusta som skjønner at den gamle, rare naboen er fryktelig snill …

I denne boka møter vi altså Vilde Augusta (kreativt navn!) som bor ved siden av tidligere operasangerinne Heather Jessica Ashley Jensen. Hun er eksentrisk og rar, men slett ikke sur. Moren til hovedpersonen vår synes ikke noe om den gamle nabodama – mye på samme måte som ingen liker folk som stikker seg ut. Janteloven holder stand. Vilde Augusta lyver til mamma, selv om hun vet det er stygt, og møter tante Jensen i smug.

Hun har nemlig noe til felles med den gamle damen. Hun blir ertet på skolen og vet hvordan det er å føle seg annerledes. Så når bestevenninnene hennes, Pia og Ellinor, ler og sier slemme ting om tante Jensen, klarer ikke Vilde Augusta å holde sinnet inne, og hun motsier dem. Plutselig er det bare tante Jensen og den gale papegøyen hennes igjen. Så en natt brenner det i en bolig i nabolaget. Hvordan henger dette sammen?

Hun liker de snåle klærne og det rotete huset og hagen som likner en liten skog. Tante Jensen sier at hun ofte sitter der ute om natten og hører på blomster og busker og trær som snakker med hverandre. Vilde Augusta lurer på hva de sier. Når hun kjenner tante Jensen enda bedre, skal hun spørre.

På forlagets hjemmesider markedsføres Hurra for tante Jensen under den hvite lesehesten, som har 1. og 2.-klassebarn som målgruppe, men boka er trykket som en oransje lesehest, det vil si 3. og 4.-klasse. Det er en lettlest bok med stor font, samt korte og ukompliserte setninger. Illustrasjonene av Bjørn Ousland er lekne og bærer et barnslig preg. Han fanger den pussige gamle damen på en fin måte, spesielt der han har tegnet henne ute i hagen om natten.

Tematisk sett er dette en bok om å være annerledes, og den vil funke fint som en samtalestarter rundt mobbing og det å tørre å være seg selv. Også kan man jo snakke litt om det var greit at Vilde Augusta løy for moren sin for å være sammen med tante Jensen. Barnebøker som oppfordrer til slike samtaler får alltid pluss i boka for meg, og samlet sett var dette en sjarmerende liten bok.

Boken er anmeldt av LIVs bokanmelder Julie Didriksen
Vil du lese flere av hennes bokanmeldelser, så finner du bokbloggen hennes her.

Vist 191 ganger. Følges av 1 person.