Her ønsker vi oss intervjuer og informasjon om skjønnlitterære Vestfold-forfattere og bøkene deres. Har du møtt en Vestfold-forfatter? Intervjuet en?
Legg det inn her! NB!
Er du på jakt etter en oversikt over Vestfoldforfattere?
Liv Gade anbefaler: "Tvillingen"Merete Junker fra Skien fikk krimdebutant prisen
Merete Junker
Dette er en krim som tar oss med til norsk hverdag og ungdomsmiljøer.
Sentralt i romanen står NRK journalisten Mette Minde – en oppegående og spennende skikkelse.
Merete Junker skriver billedlig – personene trer levende ut av boksidene. De blir kjent med dem – du blir glad i dem eller du avskyr dem. Boken er sinnrikt skrudd sammen. Dette er en bok du blir sugd inn i – og du kommer ikke ut – før du er ferdig.
Skrevet av Liv Gade – bokinspirator
Krim på Cordelias HusTekst og foto: Myriam H. Bjerkli / ØP
Og som alltid fungerer skjemt best, når det er iblandet en god dose alvor. Både krimlitteraturen generelt og de blodige detaljene spesielt, fikk passet sitt påskrevet av firkløveret. For selv om de var skjønt enige om at krimlitteraturen i dag har langt større litterære kvaliteter enn på Agathe Christies tid, var de alle skeptiske til utviklingen de synes å se, kanskje spesielt i amerikansk litteratur. - Hvis man må gjøre mordene stadig mer blodige og grusomme, da er mye av moroa ved å skrive krim borte, hevdet Jan Mehlum, og selv Jørn Lier Horst sa seg enig. Det til tross for at han kanskje har sesongens mest blodige åpningsscene i sin siste bok, den starter med at noen finner et avhugget jentehode, plassert på en stake midt på torget i Larvik. Bokbader Kirsten Muhle styrte bokbadet med akkurat passe tilbakeholdenhet, og forfatterne var da også absolutt selvgående. Muhle trengte bare å pense samtalen inn på ønsket spor, når den fløt vel langt av gårde. Et av temaene hun tok opp, var hvordan selve arbeidsprosessen foregikk. Tre av de fire kunne fortelle om strukturerte plott, hvor mye var avgjort på forhånd, og slutten bestandig var klar. Jørn Lier Horst sa endog at han skrev sine romaner to ganger. - Først en gang skjematisk oppstilt i Excell, sa han. – og deretter en gang til i Word. De tre strukturerte, stilte seg derfor høylydt undrende til Merete Junkers påstand om at hun skrev etter innfallsmetoden, uten begrep om hvem morderen var eller hvor handlingen ville ende. - Det er mye morsommere slik, fortalte hun. – Men jeg er strukturert på arbeidstid. Jeg står opp ti over sju, lufter bikkja og spiser frokost. Klokka åtte setter jeg meg ned og skriver. Etter at jeg debuterte sa jeg opp min vanlige journalist jobb for å skrive på fulltid. Hun ler. - Når man debuterer godt oppi førtiåra, så er det bare en ting å gjøre. Køle på! Hennes hovedperson, Mette Minde, jobber som nettopp journalist. Jørn Lier Horst er politimann av yrke, og det samme er hans hovedperson , den kanskje i overkant skikkelige William Wisting. Anita Berglund har en profiler med psykolog-bakgrunn som hovedperson. - Selv valgte jeg en økonomisk utdannelse, forteller Berglund. Men jeg har bestandig ønsket å studere psykologi. Dermed så kan det se ut som de alle har overført personlige egenskapene til romanfigureen sine, muligens med unntak av Jan Mehlum, som har en litt annen agenda bak sin rufsete advokathovedperson, Svend Foyn. –Jeg nyter å la Foyn unngjelde litt, sier han. – Skaffe han problemer, gi han trøbbel med økonomi og privatliv. Han ler. - Men advokater må være litt av noen masoschister. Jeg får stadig tilbakemeldinger om at de elsker figuren, og gjerne vil at jeg skal strekke det enda litt lenger… Les egne dikt på Verdens poesidag!Søndag 21 mars kan du få anledning til å dele dine egenskrevne dikt eller dine favorittdikt med andre.
Ønsker du å bidra, så ta kontakt med biblioteket innen 19.03. 10
Liv Gade til Midt-Østen for å spre lesegledeBokinspirator Liv Gade fra Sandefjord leser over 100 bøker i året, og reiser Norge rundt for å snakke varmt om de bøkene hun liker best. Skoleklasser, foreninger, bok-kafeer, lesegrupper, Livs sprudlende foredrag inspirerer dem alle. Nå er den energiske damen også på vei ut av Norge. I morgen, 10. mars reiser hun til Midtøsten for å holde foredrag på Jotuns internasjonale skole, samt for en norsk kvinnegruppe i Dubai. Selv er hun overveldet over invitasjonen.
LIV ønsker henne en strålende tur til Midt-Østen og en snarlig tilbakekomst til Vestfold. Kulturnett Vestfold med lesetips-spalteKulturnett Vestfold har startet en «Lesetips»-spalte, hvor de utfordrer kjente og mindre kjente vestfoldinger til å si noen ord om en bok de liker. Kulturnettredaktør Knut Sigurd Senumstad er førstemann ut, og han anbefaler boka «Latin for all occasions» av Henry Beard. Kriminelt firkløver til Cordelias HusKrimforfatterne Merete Junker, Jan Mehlum, Anita Berglund og Jørn Lier Horst har ikke så rent få liv på samvittigheten, og flere drap er under planlegging.
Torsdag møttes de for en fotosession i Larvik, og utstyrt med rifler og revolver var det lett å skjønne at det nettopp er krim som ligger disse fire nærmest.
Det bør bli en kriminelt bra aften.
Informasjon om bokbadet: KRIMKVELD MED: Jan Mehlum/Merethe Junker/ Anita Berglund/Jørn Lier Horst Sted: Cordelias Hus i Sandefjord Start: 10.03.10 kl. 20.00 NB! Her kan det bli fullt! Husk å bestille billett ( kr. 100,- ) på telefon 33 46 66 90. Bokanmeldelse av "Cyprianus". - Den var forresten kjempespennende!Skrevet av Julia Doksæther Horn, 13 år ”Cyprianus,” er Myriam H. Bjerklis første barnebok. Gjenfortelling av handlingen:
Min mening om boken: Den var helt greit. Kanskje ikke den typen bok jeg pleier og lese. Men, på en annen måte er det fint med litt forandringer også. Skrevet av Julia Doksæther Horn, 13 år Link til flere anmeldelser og informasjon om forfatteren finner du her. Lyst til å være med på å skrive teatermanus?Larvik Kulturskole og forfatter Jørn Lier Horst inviterer ungdom fra 12 til 19 år til å være med på å skrive tearetmanus. Manuset skal danne grunnlag for oppsetninger framført av Kultuskolen og Teater Ibsen. Interessert? Kurset starter mandag 8 mars og går over åtte kvelder. Det koster kr. 1.000,-
Ny debutant og 9 - LIV spørsmål.For noen uker siden skrev LIV om vårens yngste debutant, Kathrine Nedrejord fra Nøtterøy. Nå er boken, Transitt, utgitt og klar for å møte både anmeldere og vanlige lesere.
– Jeg synes det er litt skummelt, for jeg blir tvunget til å ta min egen skriving mer på alvor, forteller debutanten til NRK.no. Les hele intervjuet her. Kathrine Nedrejord er født i Køllefjord og oppvokst på Nøtterøy. I disse dager studerer hun i Trondheim, og lokalavisen Adressa har også intervjuet den ferske debutanten. Og der kan man lese at selv om dette er forfatterens første roman, så har hun allerede rukket å skrive både dikt og drama, samt prøvd seg som regissør. - Drama er det vanskeligste av alt, forteller Nedrejord til Adressa.
Hele Adressa-intervjuet kan leser her.
Dette skriver forlaget om boken: En ung kvinne flytter hjem til Oslo etter å ha bodd i Paris i lengre tid. I Frankrike har hun hatt et intenst kjærlighetsforhold til Simon, som er gift, som har et barn og som hun oppdager at venter ett til. Hun forsøker å slå seg til ro i Norge, glemme Simon, og ta opp igjen kontakten med mora og søstera. Så en dag ringer Simon og sier han vil komme på besøk. Kjærlighetsforholdet til Simon er skrevet fram med både stor følsomhet og en overraskende letthet, men rommer også en voksende uro. Transitt er en roman om tilhørighet og rastløshet, om endring og overgang, om lengselen bort og lengselen hjem, og om å lete etter seg selv i den andre. Innholdets karakter av drift og avløsning, gir formen dens naturlige, til dels helt nydelige flyt.
Forfatteren har også svart på våre uhøytidelige 9 LIV-spørsmål 1.)
Jeg husker en tekst fra tidlig på barneskolen, sikkert den første fortellingen vi fikk skrive og at jeg skrev noe om noen skumle lyder som viste seg å bare være en katt. Egentlig husker jeg best min egen illustrasjon til teksten og at det var så spennende å få lov til å finne opp noe helt selv. 2.) Hva slags assosiasjoner får du av ordet BIBLIOTEK? Det er bare positive assosiasjoner. Det er jo et sted fullt av bøker og musikk og blader og alt kan du lese uten å betale for det. Perfekt for en fattig student. 3.) Det påstås ofte at forfattere er blitt forfattere fordi de var for dårlige i fotball og annen sport.Det ønsker vi i LIV selvfølgelig å motbevise. Så hva er ditt største idrettsøyeblikk? Og nå snakker vi ikke om et du har hatt foran tv-skjermen, men et hvor du selv var aktiv… Hmmm… Jeg har spilt mye fotball og egentlig mest i forsvarposisjon, så jeg har ikke så mange scoringer på merittlista. Det nærmeste jeg kommer er vel kanskje et tilbakespill som ble misforstått av keeperen og ble til en 1-0-seier for laget. Og det er jo det motsatte av det dere spør om, men jeg hadde faktisk en gang planer om å kombinere forfatter- og skuespilleryrket med en karriere som fotballspiller, så jeg hadde i alle fall ambisjoner. 4.) Både for eksempel idrettsutøvere og skuespillere har ofte ritualer de føler de må igjennom for å lykkes, noen har også spesielle ”lykkebringende” effekter eller klær som de er helt avhengig av at er på plass.
Jeg trives best med masse bråk rundt meg, jeg skriver faktisk mer konsentrert under en forelesning enn på lesesalen. Om jeg er hjemme alene og skal sette meg ned å skrive, setter jeg faktisk på en eller annen passe uinteressant amerikansk tv-serie i bakgrunnen og skriver i vei. 5.) Forfattere blir ofte mistenkt for å skrive sin egen selvbiografi i et dusin forskjellige varianter. Uten at vi på noen måte forutsetter at det stemmer, hvilken av dine personer mener du selv at har MEST av deg? Jeg vet ikke egentlig, jeg hadde ikke klart å skrive noen historie om meg selv om jeg hadde prøvd, men jeg kunne heller ikke beskrevet en person uten at jeg hadde forstått den, så jeg finner i grunn fellestrekk mellom meg og så å si hver eneste karakter. Jeg skulle kanskje sagt at hovedpersonen er likest, men jeg tror ikke at det er helt sant. Hun tar en god del valg jeg ikke ville tatt selv. 6.) Forfattere er selvfølgelig gjennomtenkte, solidariske mennesker, som uten unntak unner sine forfatterkollegaer all den suksess de kan få. Men hvilken bok, utgitt av en annen, skulle du virkelig ønske at du hadde skrevet selv?
Det må bli Den blinde morderen av Margaret Atwood. Hun er så god til å beskrive mennesker og dra deg med inn i historien. Og så er det selvfølgelig det at hun til det fulle behersker noe jeg synes er vanskelig selv; nemlig å bygge opp et perfekt plott der du blir overraskes og ser nye sammenhenger hele veien. Jeg synes ikke det gjør noe at jeg ikke skrev den selv, egentlig, for da er det lettere å nyte den, men jeg hadde vært ganske så stolt om jeg sto bak. 7.) Hva er det absolutt rareste / hyggeligste / mest spennende du har opplevd som forfatter? Nå vet jeg ikke helt om jeg kan kalle meg forfatter helt ennå. Jeg kan ikke komme på noen spesiell opplevelse, men det kommer nok sikkert noen etter hvert. 8.) Fortell litt om innholdet i årets bok. Det handler om en ung kvinne som vender tilbake til Norge etter å ha jobbet flere år i Paris. Den gifte mannen, Simon, som hun hadde et forhold til i Frankrike, skal ha et nytt barn med kona, og det er når hovedpersonen oppdager dette, at hun gir han opp og reiser tilbake til alt hun har lagt bak seg i Oslo. Her tar hun opp kontakten med mora og søstera, og forsøker å starte på nytt. Men så en dag ringer Simon og spør om han kan få komme på besøk. 9.) Hvorfor heter boken det den heter? Bakgrunnen for tittelen…? Tittelen Transitt har å gjøre med den perioden i livet som hovedpersonen befinner seg i, hun er på vei fra en friere tilværelse uten egentlige begrensninger, til å etablere seg og bestemme seg for hva og hvor hun vil videre. Handlingen i boka beveger seg også en del utenfor Norges grenser, og det å spille på det å være på reise i tittelen, syntes jeg derfor passet. - Og et lite haleheng til slutt, svar på det spørsmålet vi ikke har stilt, men som du faktisk har lyst til å svare på / fortelle oss… Da spør jeg meg selv: Hvorfor liker du så godt å skrive om det å være på reise? Det mest opplagte svaret er jo fordi jeg liker å reise selv, og fordi det å oppleve nye steder, bli kjent med mennesker med andre bakgrunner enn meg selv, er så utrolig inspirerende. Ikke egentlig bare for skrivingens del. Jeg liker også å lese bøker skrevet av forfattere fra land eller kulturer jeg ikke kjenner så godt, og liksom reise med dem, og så føles det nesten som om jeg har vært i India eller Colombia eller Tyrkia etter å ha lest bøker derfra.
Liv Gade anbefaler: Størst av alt.Romanen / slektkrøniken til Lillian Wirak Skow har fått fantastiske anmeldelser, både i Sandefjord Blad, Tønsberg Blad Østlandsposten. Nå har også bokinspirator Liv Gade oppdaget boken:
Størst av alt
Røtter og identitet er viktig i et hvert menneskeliv. Hvor kommer vi fra – og hvor hører vi til? Dette gir grunnlag for veien videre.
Anders B. Hasle er en kjent person – stifteren av Sandefjord Skofabrikk – og altså forfatterens morfar.
Skrevet av bokispirator Liv Gade
Se vår nylige omtale av forfatteren, og hennes svar på våre 9 LIV-spørsmål her. "Når engler vrimler"Ragnhild Bakke Waale er født i 1948 og bosatt i Stavern. Hun er, i tillegg til å være forfatter, lektor med undervisningserfaring fra grunnskole, folkehøyskole og fra lærerutdanninga. Hun har også vært mye brukt som kurs- og foredragsholder. Nå har hun ommet med ny bok: “Når engler vrimler.” Verbum forlag omtaler boken slik: Gjennom bønner og betraktninger skriver forfatteren om sitt forhold til engler. Hun er overbevist om at da hun var på dødens terskel for så å få livet i gave en gang til, var det engler i rommet. “Jeg har et nært forhold til engler. Jeg er overbevist om at da jeg var på dødens terskel for så å få livet i gave en gang til, var det engler i rommet. Det var mange av dem. De vrimlet.” I denne boka er takken formulert gjennom ord om engler.
Dikt hentet fra boka: Kjære Gud!
Du trenger ikke sende
La engelen gli ned
Bibliografi: Ikke sykmeldt fra livet, 2008
Waale er også en av to forfattere på KRL-verket for ungdomsskolen “Under samme himmmel”, samt små gavebøker og kort til oppmuntring og ettertanke Boklansering og 9-Liv spørsmål.Lørdag den 6. mars er det boklansering av Liv Hege Refsdal neste prosjekt, ”Mikkel og Ekornia – musikal”. Og i den forbindelse har vi selvfølgelig fått Larviksforfatteren til å svare på våre sedvanlige ni spørsmål.
* 9 LIV SPØRSMÅL *
1.)
Ja, jeg husker godt min første tekst… Den skrev jeg på min oransje skrivemaskin uten rettetast.(skrivemaskinen var det eneste jeg ønsket meg til konfirmasjonen, og jeg fikk den!!
2.)
Åååh, jeg simpelthen elsket biblioteket! Som barn dro jeg på biblioteket hver uke og lånte med meg haugevis av bøker. Jeg følte meg uendelig rik da jeg gikk hjemover med en pose full av nye historier som jeg skulle få lov til å boltre meg i… 3.)
Jeg bare må ha det ryddig på bordet rundt meg, og jeg må ha kaffekoppen min. 5.)
Jeg tror nok at trolljenta Ekornia er den figuren som har mest av meg i seg… Hun har mye i seg som jeg vet at jeg også har, men som jeg kanskje ikke så ofte gir utløp for… (ingen flere kommentarer..) 6.)
Alkymisten av Paulo Coelho! Den er skrevet med en innsikt og en visdom som nesten tok pusten fra meg… På den annen side, så er det barnebøker som jeg har fått gitt ut (så langt) – og Pippi-bøkene av Astrid Lindgren skulle jeg mer enn gjerne ha skrevet selv…
7.)
Det hyggeligste er nok kanskje at en ungdom har skrevet særoppgave om meg og bøkene mine! (det er sånt jeg tenker skoleelever gjør om kjente, avdøde forfattere) Det gjorde meg vanvittig stolt og ydmyk! 8.)
9.)
Når det gjelder boka ”Mikkel og Ekornia – musikal” , ville jeg at barna skulle kjenne igjen hovedfigurene som de har blitt kjent med tidligere, derfor kun navnene i tittelen, slik de framstod i min første bok – og at det er synlig at det denne gangen følger musikk med boka.
- Og et lite haleheng til slutt, svar på det spørsmålet vi ikke har stilt, men som du faktisk har lyst til å svare på / fortelle oss… Ja, drømmen er å kunne skrive på heltid!
Du kan lese mer om prosjektet i et tidligere LIV-innlegg her.
Litt om forfatteren: Liv Hege Refsdal er født i 1963 i Larvik. Hun skriver barnebøker, dikt og noveller, i tillegg til sin daglige jobb som lærer ved Frøystvedt skole. Bibliografi:
Mikkel og Ekornia – musikal, 2010
Alle bøkene er illustrert av Synøve Birkeland Svendsen (født 1954) fra Tjodalyng
| |||||||||||