Velkommen!

LIV er en side viet litteraturen i Vestfold.
Her finner du blant annet bokanmeldelser, referat fra forfattertreff og andre nyheter innen Vestfold-litteraturen. Målsetningen vår er å dekke det meste som blir skrevet og skjer innen litteratur i fylket vårt, så har du et tips om et litteraturarrangement eller en ny bok som kommer, send oss en melding:-)

Er du en bokhandel eller et forlag som har lyst til å sponse oss? Ta kontakt!

Forum: Sakprosa

Her handler det om sakprosa i Vestfold.

100 år med Tour de France

Lørdag starter Tour de France for hundrede gang, og i disse dager lanseres også den offisielle jubileumsboken for Tour de France. Forfatter o goversetter av den tre kilo tunge boken er Håvard Solerød fra Tønsberg. Boken er 416 sider tykk, inneholder over 600 bilder og er en utvidet versjon av den engelske utgaven av boken. Og i denne utgaven er selvfølgelig også de norske rytterne på plass.

Forlaget skriver dette om boken:

Tour de France er det største og mest glamorøse av alle sykkelritt! I denne boken finner du hundrevis av historier, upubliserte bilder og statistikk: berømte lag og høye fjell om har bidratt til å gjøre Tour de France til en av de mest spennende og mest populære sportsbegivenheter i verden. Alt levende dokumentert med fantastiske actionfoto.

Les mer…

Sjarmerende bakkekontakt

Birgit Hanseid Bendiksen fra Sandefjord har bodd mange år i Svalbard, og latt seg fascinere av naturen der. Men ikke så mye av det store og høye, som det lille og lave. Hun er fascinert av stein. Nå har det resultert i fotoboken “Sjarmerende bakkekontakt” som hun har gitt ut på eget forlag. Boken består av 120 ansikt, bestående av steiner og andre naturmaterialer hun har funnet og "dandert "til forrskjellige ansikter, og deretter fotografert. I tillegg har tre professorer bidratt til boka, med faglige uttalelser om steinene. Boka er tekstet på norsk, engelsk og tysk og er utgitt i et førsteopplag på 1500 bøker.

Deborah Borgen lanserer boken "Magisk hverdag"

Deborah Borgen er født i 1960 i Canada og er oppvokst i Oslo. I dag er hun bosatt i Tønbserg. Hun er utdannet som økonom ved Handelshøyskolen BI, og er vel kjent for de fleste fra tv-programmer og kurs.I disse dager lanserer hun boken “Magisk hverdag” hvor hun hevder ar alle kan trene på å endre svingningene i hjernen og dermed åpne opp for å bruke magefølelsen aktivt.

I boken kan du lese om treningsprogrammet Deborah Borgen har utviklet som hun hevder skal kunne hjelpe oss til å få et bedre liv ved å åpne for mulighetene som ligger i hvert enkelt individ. Her lærer du blant annet hvordan du kan utvikle deg ved hjelp av din egen kreativitet. Hovedfokuset er å ha en positiv flyt i hverdagen, ha klare visjoner og sette seg tydelige mål.

Les mer…

Bokutgivelse med støtte til Huset i Larvik

DU VET DU ER FRA LARVIK NÅR… er en Facebookside som ble startet for ca. ti måneder siden. Siden den gang har siden fått nesten 6000 medlemmer, hvorav mange er svært aktive. Facebooksiden består av levende Larvikshistorie, der finnes alt fra opplevelser i Bøkeskogen, bilder av gamle Farris-flasker, minner fra og om gamle og nyere Peter Wessel, bilder av det gamle torvet og bygninger som har blitt revet. Minner fra EM på skøyter, håndballjentene, Fram og Larvik Turn, gamle og nye biblioteket og mye, mye mer.

Til høsten skal “Du vet du er fra Larvik når…” også bli bok, og siden det er Larvikfolk selv som bidrar med sine minner, ønsket forlaget at en del av overskuddet skal gå tilbake til byen. Etter en intern avstemning på Facebooksiden falt valget på Huset i Larvik.

Marte Revetal er en av lederne på Huset, og hun er veldig glad for tiltaket.
- Da forlaget spurte om vi var interessert i et samarbeid, svarte vi selvfølgelig ja med en gang. Les mer…

Hva skal til for å få gutter til å lese?

Dette kan man få svar på ved å lese Kåre Kverndokkens siste bok. Boka er i utgangspunktet beregnet for skoleverket, men er du en forelder som ønsker å få et lesende barn, er det sikkert noen tips å hente.

«Gode tiltak for å styrke de svakeste leserne, som for en stor del består av gutter, kan føre til at disse får bedre leseferdigheter, større sjanser på arbeidsmarkedet og på mange andre måter et bedre liv, noe som i sin tur kommer samfunnet til gode.» Dette skriver Astrid Roe i første kapittelet av Gutter og lesing.

Gutter leser mindre enn jenter og scorer dårligere på leseprøver. Hvorfor er det sånn? Kan vi få dem til å lese mer og bedre enn de gjør? I denne boka behandles mange innfallsvinkler til gutters lesing, lesepreferanser og lesekyndighet. Sentrale emner er gutters leserhistorier, digital tekstpraksis, «guttelitteratur», guttebildet i lærebøker og litteraturformidling rettet mot gutter.

Les mer…

Tenk som en rockestjerne

Den 25.04 kommer Publicom Forlag ut med boken “Tenk som en rockestjerne”, hvor leseren blant annet kan møte Tønsbergbandet Seigmenn. Det er trendanalytiker Ståle Økland og fotograf Paal Audestad som har fulgt åtte forskjellige rockeband gjennom en periode på to år.Målet har vært å finne ut hvordan rockestjerner tenker og hva man kan lære av dem. I følge forlaget gir boken et nytt perspektiv på fremtiden og er myntet på deg som vil oppnå suksess sammen med andre.

Hvordan skal man skape en innovativ kultur? Handler det om å ha en karismatisk leder som motiverer sine ansatte? Handler det om lønn? Hva er det som gjør at folk skriker seg hese foran scenekanten? En stund ble det hevdet at vi må leke mer på jobben for å skape gode arbeidsplasser. Er dette oppskriften på suksess? Leser man boken finner man kanskje svaret…

Gir aldri opp!

Heidi Løke fra Sandefjord spiller i dag for Győr i Ungarn, og har en lang rekke med både lag og seire bak seg. Mye har skjedd siden den dyktige strekspilleren debuterte på A-landslaget mot Ungarn i 2006, og nå har hun også delt historien i bokform, i boken “Gi aldri opp”, utgitt av Hortenforlaget Publicom.
.
London, 11. august 2012. Olympisk mester, 10 000 mennesker på tribunen. Her står jeg alene på badet et øyeblikk. Jentene sminker seg. Stemningen er elektrisk. Vi vant til slutt. Jeg tar på meg den røde kjolen som jeg egentlig ikke liker fordi den er litt for stor, men som vi har fått utdelt av Norges Olympiske Komité. Jeg er stolt. Ble sminken for sterk? Jeg hører latteren fra jentene, men jeg liker å være alene. «Kommer Mette-Marit på festen?» hører jeg en av jentene spørre.

Les mer…

Sidespor fra Kristine Lindhøy

Kristine Lindhøy fra Sande fikk avslag fra NAV om støtte til barna. Derfor tok hun sakene vi til Trygderetten, hvor hun vant fram i to av tre saker. Nå har hun skrevet bok om prosessen.

– Jeg satt med mye tanker og følelser etter hjerteoperasjonene og sykehusoppholdene datteren vår var gjennom i 2007, og bestemte meg for å skrive ned alt vi hadde vært gjennom for å klare å fordøye alt, forteller Lindhøy i et intervju med Vestfold Blad. – Da jeg først kom i gang, føltes det riktig å skrive om all motgang vi har møtt i forbindelse med utredning av sønnen vår også, og da utviklet det seg til slutt til en bok.

Sidespor” heter bokdebuten, og i boken forteller Lindhøy om hvordan en hverdag med to barn med spesielle behov kan fortone seg. 34-åringen har to barn med spesielle behov, en jente på åtte år med alvorlig medfødt hjertefeil, og en gutt på ti år med astma, ADHD og Tourettes syndrom.

En strevsom hverdag med mange fortvilte situasjoner, men også en god dose humor. Boken er utgitt hos Publica forlag.

Ønsker tips om Hortenskvinner!

På selveste kvinnedagen lanserte forfatter Unni Eriksen og fotograf Helle K. Hagen sitt nye felles bokprosjekt. En bok som skal inneholde intervju og portretter av tolv sterke Hortenskvinner. Nå sender de stafettpinnen videre til avisens lesere. Hvilke kvinner fortjener plass i boka?

– En kvinne er allerede klar, forteller forfatter og initiativtaker Unni Eriksen. – Eugenija Bekkevoll som på syvende året frivillig leder Røde Kors’ Internasjonale dansegruppe for kvinner, hun er for meg selve symbolet på den type kvinne denne boka skal handle om. Dyktig, inkluderende, raus og vennlig.

Alle stolene i lokalet på Karjohansvern var opptatt da bokprosjektet ble lansert klokka tolv på kvinnedagen, og bokens første utvalgte, var selvfølgelig på plass. En som også var full av lovord om henne, var Sahira. Hun kom til Norge for fire år siden, og Eugenija var da en av de første hun møtte.

– Eugenija er som mor Theresa. Hun har åpnet sitt hjerte for oss og vist oss veien inn i Norge, fortalte Sahira.

Les mer…

Beklager, jeg må være mamma

Sandefjordbosatte Karianne Gamkinn, kjent fra bloggen mammadamen.com, sverget på at hun ikke skulle forandre seg da hun ble gravid. Barn og karriere skulle greit la seg kombinere, og hun skulle, fortsatt prioritere karrieren.
Men med høyt tempo på jobb hver eneste dag, ble hun brått innhentet av virkeligheten. Hun satt på jobbmøter med melkespreng i brystene og lengtet etter sønnen som hadde begynt i barnehagen. Da hun ble gravid med neste barn, hadde hun endret oppfatning. Hun sa opp jobben og startet eget firma, slik at hun selv kunne styre tiden. Firmaets visjon var mer tid med barn og familie.

Nå har hun skrevet boken “Beklager, jeg må være mamma.”
Hva er det egentlig som skjer med kvinner når de blir mammaer? Hvordan er det å være mamma i dag? Hva er det viktigste, er det kaffekoppen med kollegaen eller de små barnehendene rundt halsen din? Alle snakker om at man må nyte småbarnstiden, men hvordan gjør man det?

Les mer…

Vil lære deg å dekke bord

Finn Schøll, som nå har bosatt seg på Tjøme, har nylig utgitt bok om blomster og borddekning. Boken er utgitt på Cappelen Damm har tittelen “Til bords, livets store anledninger.”, og selv om den ble lansert for en liten uke siden, har den allerede solgt i over ti tusen eksemplarer!

Forlaget skriver dette om boken:

Nydelig gavebok i stort format for bordoppdekking til de store anledningene. Tips fra profesjonelle bidragsytere til blomster, valg av stil, duker og alt som gjør en anledning rundt bordet til en helt spesiell opplevelse. Egne kapitler om borddekkingens historie og skikk og bruk ved ulike begivenheter i livet. Det finnes mange anledninger til å samle familie og venner rundt et hyggelig dekket bord. Til bords tar for seg de største, som bryllup, dåp, jul og 17. mai, men gir også plass til herrelag, feiring av runde år, venninnekveld og lang lunsj på landet. Kort sagt tar boka for seg det meste du trenger å vite for å skape egne tradisjoner, og forteller hvordan du selv kan sette personlig preg på store og viktige anledninger i livet.

Les mer…

Signo får historiebok

Professor Aud V. Tønnesen ved Universitetet i Oslo skal skrive Signos historiebok. Boken skal være ferdig til stiftelsens 120-årsjubileum i 2018.
I 1895 ble Conrad Svendsen Norges første prest for døve. Han åpnet “Hjemmet for døve” på Nordstrand og la grunnlaget for Signo i 1898. I 1931 ble virksomheten utvidet til Sukke gård i Andebu.
I dag har stiftelsen virksomheter i Oslo, Andebu, Sandefjord, Bergen og Trondheim, og gir tilbud til døve med ulike funksjonshemninger og døvblinde. I fjor benyttet 830 mennesker seg av tjenestene."
(Sandefjord blad)