Velkommen!

LIV er en side viet litteraturen i Vestfold.
Her finner du blant annet bokanmeldelser, referat fra forfattertreff og andre nyheter innen Vestfold-litteraturen. Målsetningen vår er å dekke det meste som blir skrevet og skjer innen litteratur i fylket vårt, så har du et tips om et litteraturarrangement eller en ny bok som kommer, send oss en melding:-)

Er du en bokhandel eller et forlag som har lyst til å sponse oss? Ta kontakt!

Forum: For barn og unge

Dette er seksjonen for omtale av arrangementer for barn, anmeldelser av barnebøker skrevet av Vestfold-forfattere, og annet innen Vestfolds litteraturliv som kan interessere barn og ungdom.

Ny runde med Ambjørnsenprisen!

Er du fra Larvik, ung og skrivelysten? Da kan det hende det er du som vinner 20 000 kroner og heder og ære i år. Prisen deles i år ut for tredje gang, og gis til en ungdom mellom 14 og 20 år fra Larviksdistriktet. I fjor var det Benjamin Reinholtz som vant, i år er det kanskje deg?

Det kan leveres tekster innenfor sjangrene novelle, petit, kåseri, reportasje, filmmanus/kortfilm og bloggtekst. Teksten skal være en avsluttet historie.

Prisen på 20.000 kroner er opprettet av Ingvar Ambjørsen i samarbeide med Larviks lokalavis, Østlands-Posten. Ambjørnsenprisen deles ut i forbindelse med kulturnatten 2013.

Les mer…

Vestfoldbibliotekene med sommerlesningskampanje

Fjorårets lesekampanje for barn og unge var en stor suksess, med over 3000 deltagere. Nå satser Vestfoldbibliotekene på en like vellykket gjentagelse. Kampanjen er beregnet for barn fra 1. til 7. klasse, og varer hele juni, juli og august.

For å være med melder man seg på hos sitt lokale bibliotek.. Barna deles inn etter alder, og får premier ut ifra hvor mange sider de leser. Underveis får de fargerike armbånd som delpremie, og de som leser virkelig mye får også et tøft “gullarmbånd” som bevis for leseiveren. Etter lesingen skal barna anmelde de forskjellige bøkene de har lest, og anmeldelsene vil bli hengt godt synlig i bibliotekene.

Hovedvinner, den som har lest flest bøker når sommeren er over, mottar en premiesjekk på 500 kroner, samt en hemmelig premie for hele klassen sin.

Les mer…

Årets leselystaksjon starter 23 april

Årets leselystaksjon starter 23. april og varer ut sommeren. I den perioden kan alle landets 5. og 6. klasser som melder seg på aksjonen og leser tre bøker, få den fjerde gratis.
En av de seks bøkene barna kan velge som “premiebok” er Jørn Lier Horst “Salamandergåten.”
I tillegg blir det trekning av bokpremier, forfatterbesøk, deltagelse i NRKs Superkviss og mange andre aktiviteter som skal motivere de unge til å lese.

Klikk for mer utfyllende informasjon her:

Frekke Frida Flue-utstilling på Sandefjord bibliotek

Jon Håkon Aulie, som tidligere i år mottok Stokke kommunes kulturstipend, har stor suksess med sine bøker om Frekke Frida Flue, som er illustrert av Kari-Mette Astrup fra Larvik. Det er også laget fluesanger til boka, og når Aulie synger og leser fra boka, er det vanligvis mye latter og god stemning. Trudvang barnehage i Sandefjord har også latt seg fasinere av den frekke flua med de røde skoa, og har derfor latt henne få sitt helt eget prosjekt. Les mer…

Debutantpris til Tønsbergforfatter

Marianne Kaurin fra Tønsberg mottok nylig Kulturdepartementets debutantpris for ungdomsromanen “Nærmere høst”. Marianne Kaurin er født i 1974 og har gått forfatterutdanningen ved Norsk barnebokinstitutt.

“Nærmere høst” handler om Sonja, som sitter i en bygård på Grünerløkka i Oslo og venter på søsteren Ilse som skulle vært hjemme for lenge siden. Plutselig banker det på døren, og tre politimenn står utenfor. Romanen tar leseren tilbake til året 1942, og handler om å håpe og om å miste. Vi får bli kjent med Ilse og vite hva som skjer med hennes jødiske familie i Norge under krigen.

Juryen sier blant annet følgende i sin begrunnelse for å gi Kaurin debutantprisen::
Les mer…

Mysteriet på Borrehaugene

Litt forsinket fikk vi nyss om denne boken som kom ut rett før jul. Men siden julen som kjent varer helt til påske, satser vi på tilgivelse for sendrektigheten og omtaler den nå.

Boken ‘Mysteriet på Borrehaugene’ er skrevet av 300 elever på 9. trinn i Horten. Elevene hadde forfatter Kurt Aust som veileder underveis, og fordypningselevene på kulturskolen har laget alle illustrasjonene.

Hovedpersonen i spenningsboken er 14 år gamle Liz, som er fly forbannet på moren sin. Hun stikker av til Borreparken, der hun sovner på en gravhaug. Mørket faller på, og brått våkner Liz av at gravhaugen hun ligger på åpner seg. Ut kommer først en, deretter flere vikinger…

Les mer…

Ingvar Ambjørnsen: Fra kontoret ( 16 )

I 1997 fikk jeg en forespørsel fra det tyske forlaget ”Nord-Sud” om jeg kunne tenke meg å skrive for barn. Jeg sa nei. Noe slikt virket helt fjernt for meg, jeg hadde ikke barn selv, og ingen ting med andres barn å gjøre heller, hele mitt liv var barnefri sone. Riktig nok hadde jeg hatt en dundrende suksess med ungdomsbøkene om Pelle og Proffen, men små barn? Nei.
Men så var det noe med formatet som begynte å interessere meg. Korte storyer ladet med mye handling. Det kunne passe en forfatter som meg. Og før jeg visste ordet av det var jeg i gang med en fortelling om en ganske stygg og litt dum hund som arver et pensjonat ved fjorden sammen med en temmelig smart katt. (Jeg hadde to katter på den tiden, og kjente godt til hvor kjappe de var i hodene sine i forhold til naboens dovne hund.)
Men ikke før hadde jeg diktet opp Samson og Roberto og alle vennene deres på Fjordgløtt pensjonat, så gikk ”Nord-Sud” dundrende konkurs, slik at jeg rett og slett ikke rakk å være utro mot Cappelen, hvilket kanskje var like greit, med tanke på hvor dårlig tyske forlag betaler. Den første boken om Samson og Roberto het ”Arven etter onkel Rin-tin-tei”, kom ut i 1998, og så fulgte to til i de neste årene. Alle tre illustrert med Per Dybvigs elleville tegninger. Bøkene ble oversatt til en rekke språk, blant annet italiensk, svensk, tysk og russisk, og illustrert av de forskjelligste kunstnere, men det var egentlig bare i Russland og Norge at de gikk godt.

Les mer…

Ny barnekrimserie av Jørn Lier Horst

I fjor startet Jørn Lier Horst med stor suksess ungdomskrimserien Clue, utgitt av Kagge Forlag. Nå henvender han seg også til de aller yngste, med barnekrimserien Detektvibyrå nummer 2.

Les mer…

Jørn Lier Horst klar med Clue-bok nummer tre

Den første boken i Clue-serien, «Salamandergåten», kom i begynnelsen av 2012. Den ble nominert til Arks Barnebokpris og rett før jul ble den også trykket i nytt opplag. Dermed er den oppe i et opplag på hele 31 000 bøker og er med det fjorårets nest mest solgte norske skjønnlitterære bok for barn.

– Bakgrunnen for suksessen tror jeg ligger i den ekte spenningen i historiene, forteller Jørn Lier Horst i et intervju mer Østlandsposten. – Da jeg var i målgruppen for CLUE-serien, leste jeg bøker om Hardyguttene, Frøken Detektiv, De fem og om Tordivler som fløy i skumringen. I mine bøker har jeg forsøkte å gjenskape noe av den samme spenningen og den barnlige lesegleden jeg selv opplevde.

Les mer…

Elever inviteres til språk-konkurranse

I forbindelse med Språkåret 2013 inviterer Nasjonalbiblioteket alle elever på 5.–10. trinn og i videregående skole til å delta i en konkurranse om språk. Vinnerbidragene blir en del av Nasjonalbibliotekets språkutstilling høsten 2013, og alle innsendte bidrag går inn i Nasjonalbibliotekets samling ifølge en pressemelding.

– Gjennom konkurransen ønsker Nasjonalbiblioteket å dokumentere det språklige mangfoldet blant barn og unge i Norge i dag, sier nasjonalbibliotekar Vigdis Moe Skarstein. – Dette mangfoldet skal også gjenspeiles i høstens utstilling, som skal handle om språk og identitet. Nå håper vi å få inn mange og kreative bidrag som kan gi oss et godt bilde av hvilke språk som brukes og hvordan. Vi synes dette er en spennende måte å samle inn kunnskap på og ser fram til å videreformidle det i utstillingen.

Les mer…

Kråkeslottet

Forfatter Kari Woxholt Sverdrup fra Nøtterø / Tønsberg er klar med sin tredje ungdomsbok i serien på fire om ungdommene Anna, Ella og Janna.

Janna er med i gjengen. Men bare så lenge Regine vil ha henne der. Janna skjønner at venninnens måte å holde Ella og Anna utenfor på er dum og helt uakseptabel. Men hennes egen utsatthet gjør at hun er med på leken.

Boka er en frittstående oppfølger til Tilfeldig engel (2010) og Heksesot (2011), men denne gangen er historien sett fra Jannas synsvinkel.

Les mer…

Vi krysser fingrene for Harald Rosenløw Eeg

Det er bestandig stas når lokale forfattere vinner priser, så denne gangen heier vi på Harald Rosenløw Eeg fra Tønsberg som er nominert til årets Bragepris for undomsromanen “Hunger”.

Harald Rosenløw Eeg er en mester i komplekse ungdomsfortellinger med spenning på thrillernivå og Hunger preges av hans karakteristiske billedrike språk i høyt tempo, og med krappe svinger i handlingen. Boken foregår i grenselandet mellom sannhet og fantasi, og har fått strålende anmeldelser.

Brageprisen deles ut onsdag 28. november kl 17.00, Da hedres årets vinnere med en litterær høstfest i regi av Stiftelsen Den norske Bokprisen og Den norske Forleggerforening i Gamle Logen i Oslo.
Les mer…